Luxe Taarten

Door: Peter Heshof

Ieder jaar maak ik een trend reis om zelf te kunnen ervaren wat de nieuwe consumenten trends zijn, zo ook op food gebied. Iedere twee jaar ga ik naar de US om te volgen wat daar gebeurt. Dit jaar wilde ik graag Portland en Seattle zien omdat veel foodtrends daar groot zijn geworden voordat ze verder de wereld hebben bereikt, zoals de trend naar natuurlijk en lokaal eten. 

Altijd ga ik naar New York, omdat je daar de meeste trends terugvindt. Het is nog steeds zo dat veel trends in de US ontstaan en dan Europa bereiken. Dat heeft o.a te maken dat New Yorkers altijd opzoek zijn naar iets nieuws en daar ook geld, de design- en communicatiebureaus zitten om trends snel te vertalen naar nieuwe concepten. Ook is het een soort openlucht marktonderzoek plek, je ziet snel genoeg of een nieuw concept aanslaat of niet. Is de zaak vol, staat er een rij of is het te rustig voor een stad met zoveel nieuwsgierige mensen?

Omdat ik al langer voor Dr.Oetker werk kijk ik ook altijd naar de ontwikkelingen op bak gebied. Ik wil graag een trend delen die ik deze keer ben tegengekomen, Luxe Taarten.

Luxe taarten

In horeca zie je dat mensen bij de koffie graag een cookie, cake of donut nemen. Deze keer viel me een gebak op die normaal meer bij de bakker ligt. Namelijk de luxe taart, waar je wordt uitgenodigd om een lekkere taart punt te nemen.

De behoefte die daaronder ligt is ‘enjoying the little things in life’. Het gaat niet om nog meer spullen, zoals een designer tas, maar om de kleine geneugten van het leven om van te genieten. Mensen vinden, in het stressvolle bestaan van alledag, dat ze leiden zichzelf mogen verwennen met iets betaalbaars kleins. Dat kan een Double Green Smoothie zijn of een Double Chocolate Taart. Ook jongeren die deze dagen vaak meerdere baantjes hebben om rond te komen, willen iedere dag even genieten van iets bijzonders lekkers. Het maakt hun break-moment met een kop thee of koffie nog intensiever.

Natuurlijk zijn de klassiekers populair, zoals de Chocolate, Buttercream en Carrot, maar ook hier zie je dan jongeren (Millennials) opzoek zijn naar een smaaksensatie. Zij willen geen gemiddelde smaak, zijn willen het liefst een herkenbaar smaak met een bijzondere twist.

Magnolia Bakery in NY is bekend en groot geworden met haar Cup Cakes. Toen ik onlangs deze winkel in West Village binnen stapte zag ik vooral mooie luxe taarten centraal staan en ergens verderop de vertrouwde Cup Cakes. Voor mij ook een teken dat de Luxe taart in opkomst is.

Een van de zaken die hierin echt gespecialiseerd zijn is Lady M in NYC. Daar word je verleidt met de meest fraaie taarten. Je kunt ze gewoon per punt ter plekke opeten of meenemen.

In Seattle heb je een populaire Boekwinkel (Elliott Bay Book Company), daarbinnen zit een coffee bar (Little oddfellows) met het heerlijkste gebak. Op de foto zie de Peach Rose staan, het pronkstuk van de etalage. Een luxe taart is dus iets waarmee je echt kunt pronken, zeker als die versheid uitstraalt, zoals je hier ziet met het vers stukje perzik.


Over Peter Heshof

Peter Heshof is trend-watcher en merkstrateeg. Hij is oprichter van trend en marketing buro BLOOM. BLOOM helpt merken relevant te houden vanuit trends en insights. Referenties: Dr. Oetker, Unilever, Friesland Campina, Jacobs Douwe Egberts en Albert Heijn. 

Vlog meer over Amerikaanse trends

Peter is columnist voor Marketing Tribune en maakte voor hen een serie vlogs over Amerikaanse food-trends. 

Fraisier

Fraisier

New Cake

New Cake